zawiesie linoweZawiesie jest to element urządzenia dźwigowego żurawia, suwnicy bądź cięgnika, na którym zawieszany, podtrzymywany lub obwiązywany jest podnoszony ładunek. Dzięki zawiesi możliwe jest przemieszczanie zarówno delikatnych ładunków jak i wielkich, ciężkich gabarytów. Aby zbudować taką zawieś potrzeba bardzo dużo różnych rodzajów komponentów i materiałów. Zawiesie możemy sklasyfikować pod różnym kontem. Wyodrębniamy ich dwa główne rodzaje: Ogólnego przeznaczenia – zawiesie cięgnowe

Produkowane są z równych materiałów. Ze względu na typ wykonywanej pracy mamy różne rodzaje zawiesi cięgnowych:

  • Zawiesia linowe

Służą one zarówno do ciągnięcia pojazdów (jako wciągarki w samochodach ciężarowych lub terenowych) jak i do podnoszenia ciężkich gabarytów. Są standardowym osprzętem w przemyśle oraz w branży budowlanej. Zawiesia linowe zrobione są ze splotów stalowych i ocynkowanych drutów. Liny zaplecione są dookoła włókiennego rdzenia. Można je sklasyfikować ze względu na rodzaj zacisku, liczbę cięgien czy rodzaj zakończenia. Jeżeli chodzi o liczbę cięgien to wyróżniamy 4 typy tych zawiesi: jedno, dwu, trzy, czterocięgnowe oraz jedno, dwu pętlowe.

  • Zawiesia łańcuchowe

Wykonane są ze stalowych łańcuchów i są najmocniejsze ze wszystkich zawiesi. Dlatego też wykorzystuje się ten rodzaj zawiesi przy pracach, które wymagają transportowania bardzo ciężkich lądunków( często w przemyśle oraz budownictwie). Mogą one przenosić gabaryty od 1 do 100 ton. Wykorzystuje się je w tak zwanym transporcie bliskim. Zawiesia łańcuchowe są wytrzymałe na działanie zmiennych warunków atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne. Wyróżniamy zawiesia jedno, dwu, trzy, czterocięgnowe , jedno i dwupętlowe oraz z hakiem lub ogniwem i zawiesia w obwodzie zamkniętym.

  • Zawiesia pasowe z taśm z włókien naturalnych i syntetycznych

Zawiesia pasowe są lekkie, miękkie oraz elastyczne. Umożliwiają one na lepsze rozłożenie sil w momencie gdy ładunek jest wrażliwy na nacisk. Służą do transportowania materiałów o delikatnej powierzchni.

Specjalnego przeznaczenia – chwytne i zaczepowe

zawiesie łańcuchowe na budowieGdy użycie zawiesi ogólnego przeznaczenia nie wystarczy, stosuje się zawiesie specjalnego przeznaczenia. Są one wykonane w innej technologii np. zawiesie cięgnowe specjalnego przeznaczenia do transportowania i przenoszenia butli, do przechowywania gazów technicznych.

Zawiesia mogą być wszelako wykorzystane. Często spotykane są w przemyśle ciężkim: hutnictwo, zakłady produkcyjne czy metalurgia. Ale także spotykamy je w motoryzacji, przemyśle zbrojeniowym lub budownictwie.

Przeglądy oraz kontrole zawiesi

Aby praca z zawiesiami była bezpieczna, konieczne są regularne przeglądy i kontrole. Przed pierwszym użyciem urządzenia, zawsze powinna nastąpić jego wstępna kontrola. Ma to na celu sprawdzenie czy może być użyte do pracy. Potem przed każdym następnym użyciem powinno się sprawdzać stan techniczny zawiesi. Poza codzienna kontrolą zawiesi, jest obowiązek przeprowadzania ich badan technicznych (na przykład dla zawiesi linowych, pasowych i łańcuchowych – raz w roku, a dla szakli co 6 miesięcy). Dowodem na wykonanie badania i dopuszczenia zawiesia do użytku jest protokół. Czasami jest wymóg oznakowania wykonanego badania bezpośrednio na zawiesiu (w postaci wszywki bądź tabliczki).