Urządzenia do manipulacji kontenerami wykorzystuje się zazwyczaj w portach. Można je również stosować w punktach, służących do przemieszczania się kontenerów z ładunkami. Pomagają one w sprawnym przemieszczaniu się kontenerów.

Do obsługi urządzeń konieczne jest posiadanie przez osobę je obsługującą odpowiednich uprawnień, które umożliwiają ich obsługę. Uprawnienia zdobędziemy na specjalnym kursie kończącym się egzaminem przed komisją UDT.

Kalmar ECO Reachstacker

Kalmar ECO ReachstackerKalmar ECO Reachstacker to nie tylko większa wydajność pracy terminali kontenerowych. Zapewnia on również przygotowanie operatorów do przyszłej elektryzacji urządzeń typu tego typu.

Kalmar ECO Reachstacker zaprezentowany został w 2015 roku. Wiele osób było sceptycznie nastawionych. Twierdzili oni bowiem, że zastosowanie mniejszej pojemności silnika w porównaniu do standardowego silnika reachstackera będzie złym rozwiązaniem. Z biegiem czasu okazało się, że osoby, które tak uważały, nie miały racji.

Ogromne znaczenie ma układ przeniesienia napędu reachstacerów. Ten, który został zastosowany w Kalmarach ECO, to najbardziej zaawansowany taki układ na świecie. Jakie cechy go wyróżniają? Znajdziemy w nim hydromechaniczny układ przekładni bezstopniowej. W odróżnieniu od standardowego urządzenia, to nie wymaga stałego hamowania czy przyspieszania przez operatora,

Przekładnia obsługuje wszystkie czynności, które związane są z napędem urządzenia. Prędkość jazdy jest bowiem niezależna od prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu silnik może cały czas pracować ze stałą prędkością. Przekładnia dba o zmianę prędkości jazdy urządzenia. Pozwala to na zmniejszenie ilości spalin, mniejszy hałas oraz mniejsze zużycie paliwa. Zwiększa również wydajność urządzenia wydłużając okres między tankowniami.

Eco Reachstacker jest urządzeniem zdecydowanie bardziej ekonomiczny.  Zużycie paliwa jest o około 40% mniejsze od tego w urządzeniach 5 czy 10 letnich posiadających standardowe układy napędowe.

Zmniejszenie zużycia paliwa jest korzystne finansowo. Oprócz tego To ECO Reachstacker jest w stanie wykonywać około 50% więcej ruchów na godzinę w porównaniu do standardowych urządzeń.  Możliwe jest to dzięki kombinacji gospodarowania układem napędu oraz hydrauliki roboczej. Wpływa na to również zmniejszenie czasu na tankowanie.

Firma Volvo Penta, która jest producentem silników do ECO Reachstackerów, rozpoczęła produkcję jeszcze nowszych układów napędowych. Są one w stanie ograniczyć szkodliwą emisję COnawet o 90%. Mogą one pracować na paliwie HVO. Jest ono produktem, który w 100% składa się z surowców odnawialnych. Są to produkty takie jak oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce, nadal o takiej samej lub niemal identycznej strukturze chemicznej jak olej napędowy. Dyrektywa Unii Europejskiej wskazuje, że tego typu paliwo nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Ponadto jest to jedyna technologia wytwarzania paliw płynnych, która może spełnić wymagania dotyczące redukcji emisji pyłów węglowych do 2030 roku nawet o połowę.

ECO Reachstacker pomaga więc w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Wszystko za sprawą zmniejszenia śladu węglowego w branży logistycznej. Firma Kalmar dużą wagę przywiązuje do ekologii. Daje też dobry przykład z zakresu standardów zrównoważonego rozwoju dla innych firm z branży.