Żurawie HDS – budowa, funkcje i zastosowanie

Żurawie przeładunkowe HDS są zaliczane do żurawi przenośnych i podlegają przepisom Urzędu Dozoru Technicznego. Do obsługi HDS konieczne są uprawnienia wydane przez Urząd Dozoru Technicznego.
Żurawie HDS ze względu na konstrukcyjne dostosowanie do różnych gałęzi przemysłu dzielą się na: ogólnego zastosowania, posiadające sztywno zamontowaną konstrukcje na podwoziu pojazdu oraz na urządzenia używane w przemyśle drzewnym wyposażone w specjalne chwytaki, żurawie przeładunkowe na tylnej części pojazdu posiadające skrzynię ładunkową. Występują także żurawie przeładunkowe umieszczone w środkowej części pojazdu.
Jaka jest budowa żurawia HDS
Budowa żurawia HDS to elementy stałe, które są nieodzownym wyposażeniem każdego HDS-u oraz części zmienne, które wymieniane są w zależności od wykonywanych przez urządzenie zadań. Do najważniejszych elementów stałych żurawia HDS zaliczamy:
- komplet podpór – dzięki nim żuraw stabilnie utrzymuje się na powierzchni, podpory są usadowione z każdej strony, tak aby idealnie równoważyć zwiększony ciężar dźwigu;
- podstawa żurawia – platforma, na której osadzony jest cały żuraw;
- kolumna żurawia – pionowy element łączący platformę z wyciągiem, czasami kolumna ma układ teleskopowy, dzięki temu można szybciej i łatwiej wykonać prace dźwigowe;
- wysięgnik – jeden z najważniejszych elementów wchodzących w skład żurawia HDS. Najczęściej to część ruchoma, dzięki czemu może pracować w każdym, nawet niedostępnym terenie.
Elementy zmienne żurawia mogą być dostosowane do bieżących zadań wykonywanych przez urządzenia. Zaliczamy do nich:
- system hydrauliczny – oparcie konstrukcji HDS na siłownikach hydraulicznych ułatwia i przyspiesza „rozpakowanie” sprzętu. Dodatkowo dzięki użyciu systemu hydraulicznego w żurawiach HDS praca jest nie tylko łatwiejsza, ale również bardziej precyzyjna;
- hak – ten element nie jest stałym wyposażeniem żurawia. Można go zainstalować, jeśli zamierzamy przenosić duże i ciężkie ładunki w oparciu o system lin i zawiesin;
- chwytak – element, który może być alternatywą dla haka. Posiada mnóstwo zalet, jest bardzo przydatny w pracach trudnych, gdzie potrzebne jest zawieszenie różnych elementów za pomocą lin. Łapy chwytaka dobrze radzą sobie z nieregularnymi kształtami ładunków.
Ciężarówka z żurawiem – gdzie można ją wykorzystać?
HDS zamontowany na pojeździe umożliwia przeprowadzenia załadunku i rozładunku bez konieczności użycia dodatkowych pojazdów i maszyn – wózków widłowych, ładowarek teleskopowych czy dźwigów. Przyspiesza to cały proces i zmniejsza jego koszty. Z tego powodu samochody ciężarowe z żurawiami są powszechnie wykorzystywane do transportu ładunków różnego typu – m.in. palet i kontenerów. Duża nośność dźwigu umożliwia także załadunek ciężkich materiałów budowlanych, prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych, a nawet maszyn i pojazdów, które nie są dostosowane do poruszania się po publicznych drogach. Hydrauliczne dźwigi o dużym zasięgu mogą być wykorzystywane do transportu materiału na duże wysokości – np. na wyższe kondygnacje czy na dach budowanego obiektu.
- Tradycyjny hak można zastąpić innym osprzętem, dostosowanym do załadunku bardziej wymagających materiałów – np. drewna. Dzięki temu samochody ciężarowe mogą być wykorzystywane w branży leśnej, do transportu drewna pozyskanego w wyniku wycinki. Na końcu żurawia mogą być także zamontowane specjalistyczne czerpaki (np. do materiałów sypkich) i chwytaki (np. do rur kanalizacyjnych). Samochody z dźwigami HDS mogą być wykorzystane podczas prac ziemnych, rolniczych i drogowych. Żurawie zakończone chwytakami przeznaczonymi do złomu, szkła i tworzyw sztucznych wykorzystywane są z kolei w branży recyklingowej. Jak widać, liczba możliwych zastosowań ciężarówek z żurawiem jest praktycznie nieograniczona.
Więcej o rodzajach żurawi HDS:
- żurawie ogólnego przeznaczenia – wyposażone są w konstrukcję zamontowaną sztywno na podwoziu pojazdu, wysięgnik pracuje w płaszczyźnie poziomej oraz pionowej
- żurawie leśne do załadunku drewna – wyposażone są w chwytaki, dzięki którym możliwe jest podnoszenie drewna
Pod względem miejsca montażu żurawia przenośnego wyróżnia się następujące:
- żurawie montowane na pojeździe z tyłu pojazdu ze skrzynią ładunkową
- żurawie montowane w środkowej części pojazdu pomiędzy kabiną kierowcy a skrzynią
Główne elementy konstrukcyjne żurawi przeładunkowych to:
- podpory – stabilizują urządzenie
- podstawa – u podstawy żurawia
- kolumna – pionowy element osadzony na podstawie żurawia
- wysięgnik – element regulowany, przeznaczony do manipulacji ładunkiem
Żurawie HDS bazują na technologii hydraulicznej – ich elementy sterowane są z użyciem układu hydraulicznego.
Do obsługi żurawi przeładunkowych potrzebne są odpowiednie uprawnienia – nadawane są one po uczestnictwie w kursie i zdaniu egzaminu państwowego przed Urzędem Dozoru Technicznego. Podczas kursu uczestnicy dowiadują się wszystkiego zarówno w kontekście teorii budowy i obsługi urządzenia, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i również uwzględnia on ćwiczenia praktyczne, dzięki którym uczestnicy kursu dowiadują się, jak prawidłowo obsługiwać sprzęt.
Żurawie HDS mogą być użytkowane zarówno na otwartym powietrzu, jak i w zamkniętych przestrzeniach, na przykład na halach, ale z zastrzeżeniem, że powinny być one odpowiednio wentylowane, ponieważ w przeciwnym przypadku istnieje ryzyko zatrucia gazami spalinowymi. Nigdy nie należy stosować żurawi przenośnych przy porywistym wietrze oraz w trakcie burzy. Również prace powinny być wstrzymane, gdy panuje ograniczona widoczność.
Pojazd musi być ustawiony w odpowiednim miejscu i właściwie wypoziomowany. Dane dotyczące maksymalnego dopuszczalnego pochylenia żurawia znaleźć można w jego danych technicznych. Podłoże musi być odpowiednio wytrzymałe, w przypadku, gdy jest nierówne lub grząskie, konieczne jest zastosowanie specjalnych stabilizatorów i podkładek.
Przed rozpoczęciem pracy operator żurawia powinien zawsze sprawdzić, czy w jego strefie nie znajdują się osoby postronne. Stefa pracy żurawia musi być odpowiednio wydzielona i oznakowana. Pojazd musi posiadać włączone światła ostrzegawcze, zaciągnięty ręczny hamulec i podłożone kliny przeciwdziałąjące poruszaniu się kół. Operator urządzania musi być wyposażony w odpowiednie środki ochrony osobistej – właściwe obuwie, kask ochronny, niekrępującą ruchów odzież.
Główne czynności niedozwolone:
- przenoszenie ładunków o nieznanych parametrach
- przenoszenie ładunków związanych z podłożem
- praca bez podpór żurawia
- praca w nieodpowiednich warunkach pogodowych
- praca na nieodpowiednim terenie i w pobliżu zagrożeń, na przykład linii energetycznych
- używanie niesprawnego żurawia i osprzętu
- praca z żurawiem bez ważnej decyzji UDT i wpisu w dzienniku konserwacji
- przenoszenie ładunków nad ludźmi i stanowiskami roboczymi




























