Budowa suwnic
Suwnice to inaczej dźwignice, które są przeznaczone do opuszczania i podnoszenia towarów poprzez wciągarkę bądź wciągnik. Umieszczone na nich towary są ograniczone pod względem swojego toru jazdy, a także wysokości opuszczania i podnoszenia oraz szerokości mostu urządzenia.
Wśród elementów budowy wyróżnia się te mechaniczne oraz elektryczne. Jeżeli wybierają Państwo kurs na suwnice, wówczas wszystkie precyzyjne informacje na temat konstrukcji urządzenia podawane są podczas zajęć. Poniżej przedstawiamy schematyczną budowę suwnic.
Elementy mechaniczne:
- na torze jazdy – krzywki oraz odboje
- konstrukcja stalowa urządzenia, czyli czołownice – mechanizm jazdy, koło pędne i jezdne, zderzaki, łapy oporowe, wyłączniki krańcowe, zabezpieczenia przeciwwiatrowe i szczotki miedziane
- most – najczęściej dwuteownik, który odpowiada za tor jazdy wózka i zawiera odboje
- wózek jazdy – zbudowany z silnika oraz przekładni zębatej
- mechanizm podnoszenia – korpus, cięgno z liny stalowej, silnik napędowy, przekładania zębata, bęben łańcuchowy lub linowy rowkowany, pierścień do prowadzenia liny, pręty ze zderzakami oraz wyłącznikiem krańcowym, zblocze hakowe oraz hak
Elementy elektryczne:
- łącznik suwnicy – odpowiada za wyłączanie i włączanie zasilania z obwodem zasilania
- łącznik zasilania – odpowiada za wyłączanie i włączanie zasilania suwnicy, przeważnie jest instalowany na podeście
- troleje – odbieraki prądu
- szafki sterowniczo-rozdzielcze
- szafki rozdzielcze instalacji na moście
- kaseta sterownicza
- wyłączniki krańcowe
Wszystkie elementy odpowiadają za trzy podstawowe ruchy: są to ruchy pomostu, ruchy cięgnika oraz ruchy podnoszenia zawiesia, na którym umieszcza się ładunek. W ten sposób można łatwiej realizować transport na terenie zakładu pracy, także większych i cięższych ładunków.
Zależnie od rodzaju suwnicy wyróżnia się także poszczególne elementy konstrukcyjne.
Budowa modelu bramowego:
W przypadku bramownic stosuje się pomost, który zawieszony jest na bocznych mostach będący powiązaniem dla dwóch lub większe liczby bram. Bramy posiadają podwozia kołowe lub szynowe. Po pomostach bramownic poruszają się cięgniki.
Budowa modelu pomostowego:
W przypadku modelów pomostowych wykorzystuje się kratownicowy pomost toczący z użyciem szyn, które są montowane przy suficie pomieszczenia. Po tak zbudowanym pomoście porusza się cięgnik.
Zależnie od modelu urządzenia może być ono obsługiwane z poziomu nawierzchni przewodowo lub bezprzewodowo lub też mogą być wyposażone w kabinę operatora. Najczęściej większe urządzenia posiadają kabiny, mniejsze natomiast mogą być sterowane zdalnie.
Każda osoba chcąca uzyskać uprawnienia na suwnice, powinna dokładnie znać ich budowę. Znajomość budowy jest podstawą w bezpiecznej obsłudze urządzenia, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka wypadków przy pracy. Podawane w trakcie szkolenia informacje są w tym przypadku kluczowe, dlatego jako przyszły operator urządzenia należy dokładnie zapoznać się z jego zasadami działania oraz poszczególnymi elementami.